موسیقی - آهنگ - ترانه

موسیقی - آهنگ - ترانه

انواع موسیقی - آهنگ - ترانه انواع ترانه های ایرانی ترکیه و آذربایجانی
موسیقی - آهنگ - ترانه

موسیقی - آهنگ - ترانه

انواع موسیقی - آهنگ - ترانه انواع ترانه های ایرانی ترکیه و آذربایجانی

هنرستان صنعتی وحدت تبریز

هنرستان صنعتی تبریز

مدرسه صنعتی آذربایجان در سال 1309 هجری خورشیدی بدستور وزارت معارف و اوقاف و صنایع مستظرفه تحت نظر اداره معارف و اوقاف استان سوم تأسیس و شروع بکار نمود در آن زمان این مدرسه تحت سرپرستی آقای غلامعلی خان ملکی اداره می شد و دارای دو شعبه مکانیکی و نجاری بوده است . در اواخر سال1310 طبق تصمیم کلی دولت تمامی مدارس صنعتی به وزارت صناعت و معادن انتقال یافت که این انتقال شامل مدرسه صنعتی آذربایجان نیز گردید . در زمان فوق آقای محمدحسن خان قلی بیگی از طرف اداره صناعت و معادن استان سوم به سرپرستی مدرسه منصوب و شروع بکار کرد . اوایل سال 1311 علاوه بر دو شعبه مذکور شعبه نقاشی نیز در مدرسه تأسیس و تحت نظر نقاش نامی کشور آقای رسام ارژنگی شروع بکار نمود در این سال مدرسه با جذب 36 ، 15 و 7 نفرهنرجو بترتیب در سه شعبه مکانیکی ، نجاری و نقاشی شروع به تعلیم ایشان نمود ولی متأسفانه شعبه نقاشی مورد استقبال شایان عموم واقع نگردید و در سال 1315 تحصیل در این رشته برچیده شد .
  
از سال 1315 که با ایجاد کارخانجات اسلحه سازی ، قندسازی و احداث راه آهن سرتاسری ، در کشور احتیاج شدیدتری به افراد فنی و تحصیل کرده بنظر می رسید ، از طرف دولت عده ای مهندس از اتباع خارجی استخدام و در مدارس صنعتی که بنام هنرستان تغییر کرده بود مشغول بکار نمودند . از این سال نام مدرسه صنعتی آذربایجان به هنرستان تبریز تغییر نام داده و آقای مهندس ویلهلم کرمر تبعه آلمان در اوایل سال 1315 از طرف دولت استخدام و به ریاست هنرستان تبریز منصوب و تا سال 1318 مشغول انجام وظیفه بوده است .

در سال 1318 نامبرده به هنرستان شیراز منتقل و آقای مهندس هانس ولف تبعه دیگر آلمان ریاست هنرستان تبریز را تا شهریور 1320 عهده دار گردید در زمان ریاست آلمانی ها دو رشته مکانیکی و درودگری با استقبال خوبی روبرو گردید . بطوریکه تنها شعبه مکانیکی در سالتحصیلی 18-1317 برای سال اول 70 نفر هنرجو ثبت نام کرد . تعداد کل هنرجویان درسالتحصیلی 19-1318 برای دوره شش ساله مجموعاً 185 نفر می شد ، که 129 نفر در شعبه مکانیکی و56 نفر در شعبه درودگری مشغول به تحصیل بودند .

پی آمدهای جنگ جهانی دوم در میهن عزیزمان ، که تغییرات عمده ای را در کشور موجب گردید تأثیر خود را در این هنرستان نیز گذاشت . تغییر در رأس حکومت و اخراج آلمانیهای مقیم ایران و اوضاع وخیم اقتصادی مدتی مدرسه را در رکود قرار داد . در این موقع آقای خلیل ایزدیار مدت کمی یعنی از آبان الی اسفند سال 1320 سرپرستی موقت امور هنرستان را عهده دار بوده و از اول اسفند آقای مهندس جمشید کوششی بریاست هنرستان منصوب و تا اردیبهشت ماه ، سال 1323 مشغول بکار بوده است .

از اردیبهشت ماه سال 1323 تا شهریور ماه سال 1323 آقای حشمتی سرپرستی هنرستان تبریز را عهده دار بودند . در این موقع آقای محمود فتحعلی بکفالت هنرستان منصوب و تا تاریخ آذرماه 1323 مشغول بکار بودند . در آذرماه سال 1323 از طرف وزارت اقتصاد ملی آقای مهندس جواد فلاحی بریاست هنرستان منصوب و مشغول بکار گردیدند . سپس هنرستان زیر نظر وزارت پیشه و هنر و مدتی نیز تحت نظر وزارت بازرگانی و پیشه و هنر اداره گردید تا اینکه در سال 1329 این هنرستان به وزارت فرهنگ و در سال 1342 به وزارت آموزش و پرورش واگذار گردید .

در سال1324 رشته آهنگری و در همان سال رشته مکانیکی با نام جدید رشته فلزکاری در هنرستان ایجاد شدند . که پس از یک دوره شش ساله رشته آهنگری برچیده شده و قسمتی از آن در رشته فلزکاری ادغام گردید . بعدها رشته مکانیک عمومی نیز ایجاد و سپس این رشته نیز در فلزکاری ادغام گردید . تحصیل در رشته فلزکاری از سال 1361 با نام ماشین افزار و در نهایت از سال 1374با تغییر نظام آموزشی به ترمی واحدی و همچنین بعدها بصورت سالی واحدی با نام رشته ساخت وتولید در هنرستان ادامه یافت .

در سال 1329 پس از اینکه هنرستانها تابع وزارت فرهنگ گردید ، تأسیس و توسعه مدارس فنی حرفه ای و صنعتی همواره در رأس برنامه های اصلاحی وزارت قرار گرفت . بوسیله ایجاد این نوع مدارس عده ای از جوانان کشور به مدارس صنعتی و حرفه ای جلب و با یاد گرفتن تعلیمات فنی و حرفه ای به جوانان آنان را افراد مفید و مولد تربیت نمایند ، تا از وجود ایشان در بسط و توسعه اقتصادی کشور استفاده گردد .

خوشبختانه در این راستا اداره فرهنگ استان سوم پیشقدم شده و در مهرماه سال 1329 با وجود عدم اعتبار و وسایل کار لازم اقدام به تأسیس دو باب دبیرستان حرفه ای در تبریز نمود . با این اقدام ذیقیمت یکی از بزرگترین آرزوهای دیرین مردم آذربایجان و بخصوص جوانان علاقمند بتحصیل را جامه عمل پوشاند .








نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.