موسیقی - آهنگ - ترانه

موسیقی - آهنگ - ترانه

انواع موسیقی - آهنگ - ترانه انواع ترانه های ایرانی ترکیه و آذربایجانی
موسیقی - آهنگ - ترانه

موسیقی - آهنگ - ترانه

انواع موسیقی - آهنگ - ترانه انواع ترانه های ایرانی ترکیه و آذربایجانی

آشنایی با مراکز آموزشی : آموزشکده فنی شماره 1 تبریز



آشنایی با مراکز آموزشی : آموزشکده فنی شماره 1 تبریز

استان آذربایجان شرقی - تبریز - انتهای منظریه - سایت مرکزی دانشگاه فنی و حرفه ای منطقه یک کشوری

کد پستی : 5174913136
صندوق پستی : 135-51745
مخابرات دانشگاه : 12-34779011-041
روابط عمومی : 34765665-041
نمابر : 34779065-041 و 34779066-041
سایت اطلاع رسانی : tct.ac.ir


دانشکده ها و آموزشکده های فنی و حرفه ای با سابقه ی بیش از چهل سال فعالیت آموزشی، از اولین مراکز آموزش عالی کشور هستند که در تداوم مسیر تحصیلی دوره متوسطه فنی و حرفه ای نظام آموزش‌های رسمی کشور (هنرستان های فنی، کشاورزی، حرفه ای، تربیت بدنی) با بهره گیری ازآموزش‌های نظری و عملی در زمینه آموزش و تربیت تکنسین کارآمد، خدمات آموزشی خود را ارائه نموده و دانش آموختگان آن علاوه بر داشتن توانایی علمی ، از مهارت های عملی و کاربردی لازم برخوردار می باشند به نحوی که اکثر آنها در زمینه های مربوط به رشته تحصیلی خود جذب بازار کار می شوند. این مراکز با برخورداری از کادر آموزشی فرهیخته و مجرب و امکانات و تجهیزات آموزشی مناسب با شاخص کارایی بیرونی قابل قبول در 54 رشته و گرایش دارای برون داد و دانش آموختگان کارآمد در سطح تکنسینی می‌باشند. در تعدادی از این مراکز دوره‌های کارشناسی ناپیوسته و پیوسته نیز فعال و نسبت به تربیت دانشجو اقدام می‌نمایند. در حال حاضر 170 دانشکده و آموزشکده فنی و حرفه‌ای در استان های مختلف کشور اسلامیمان مشغول به فعالیت آموزشی می باشند که از این تعداد 116 مرکز متعلق به پسران و 51 مرکز مربوط به دختران می باشد که دردو سطح کاردانی پیوسته با 54 رشته و کارشناسی نا پیوسته با 26 رشته ودر قالب دو نوبت آموزشی خدمات خود را به بیش از 200 هزار دانشجو ارائه می نمایند. دانشگاه فنی و حرفه ای از جمله دانشگاه‌هایی است که دانشکده ها و آموزشکده های آن به تفکیک جنسیت دایر می باشند.

  
دانشگاه فنی و حرفه ای دانشجویان خود را از بین دانش آموختگان دوره متوسطه نظام جدید هنرستان ها و متناسب با رشته تحصیلی ایشان در یکی از رشته های شاخه فنی و حرفه ای یا شاخه کاردانش و یا فارغ‌التحصیلان دوره‌ی چهار ساله نظام قدیم هنرستانها، و از طریق آزمون ورودی ویژه‌ای که سالیانه توسط سازمان سنجش آموزش کشور به صورت سراسری برگزار می‌شود، انتخاب می‌نماید. داوطلبان ورود به دانشگاه فنی و حرفه ای باید واجد شرایط عمومی و اختصاصی باشند که به تفصیل همه ساله در دفترچه راهنمای ثبت نام کاردانی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته درج می گردد. طول دوره تحصیل در هر یک از مقاطع بالا 2 سال و دانشجویان تابع مقررات آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستند. یادآوری می‌گردد، مدارک تحصیلی دانش آموختگان این دانشگاه مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و برای ادامه تحصیل در داخل و خارج از کشور معتبر می باشند.

 

تاریخچه

   در سال 1344 انستیتوهای تکنولوژی براساس مجوز رسمی وزارت فرهنگ و آموزش عالی (سابق) با اساسنامه ای مشخص و به منظور تربیت تکنسین فنی با مدرک کاردانی تاسیس شدند. در سال 1348، مراکز تربیت معلم فنی و حرفه ای تحت پوشش دفتر امور مدارس عالی فنی و حرفه ای وزارت آموزش و پرورش نیز آغاز به کار نمودند.

در سال 1359 همزمان با تعطیلی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور، تغییرات بنیادی در برنامه های درسی و آموزشی انستیتو های تکنولوژی اعمال و پس از بازگشایی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، با تکیه بر اصول حاکم بر آموزش های فنی و حرفه ای و ضوابط شورای عالی انقلاب فرهنگی، مراکز مذکور مجددا عهده دار اجرای دوره های کاردانی با هدف تربیت تکنیسین فنی در رشته های مختلف مورد نیاز بخش های صنعتی کشور گردیدند.

از سال 66-65 ، دفتر امور مدارس عالی ، به موازات اجرای دوره های کاردانی ناپیوسته ، اقدام به تربیت دبیر فنی در سطح کارشناسی ناپیوسته توسط برخی از آموزشکده ها (انستیتوهای تکنولوژی) نمود و از سال تحصیلی 75-74 وبه دنبال تصویب و اجرای نظام جدید آموزش متوسطه ، دوره دو ساله کاردانی پیوسته در رشته های فنی و حرفه ای در کلیه آموزشکده های فنی وحرفه ای کشور به اجرا درآمد.

فقدان یک واحد ستادی با ساختار دانشگاهی در جهت برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر فعالیت های اداری، مالی و آموزشی تعداد 112 مرکز تربیت معلم و همچنین 170 دانشکده و آموزشکده فنی و حرفه ای که در زمینه تعلیم و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز و تخصصی وزارت آموزش و پرورش که در سراسر کشور فعالیت می نمایند، مقامات مسئول در وزارت آموزش و پرورش را بر آن داشت تا با پیشنهاد ایجاد واحدی وابسته به آموزش و پرورش تحت عنوان مجتمع پیامبر اعظم(ص) نقیصه مطرح شده در آموزش و پرورش را مرتفع نمایند. این موضوع از سال 1383 با برگزاری جلسات مختلف پیگیری شد و در راستای تحقق این امر مهم در قانون بودجه سال 1386، ردیفی به منظور پیش بینی اعتبارات آموزشکده های فنی و حرفه ای و مراکز تربیت معلم جهت مجتمع آموزش عالی پیامبر اعظم (ص) در نظر گرفته شد.

 

گفتی است در خرداد ماه سال 1390 با استناد به ماده 23 برنامه پنجم توسعه اقتصادی کشور و بند 110 ماده واحده ی قانون بودجه 1390مجلس شورای اسلامی، دانشگاه فنی و حرفه ای به عنوان تنها دانشگاه متولی آموزش های عالی فنی و حرفه ای از وزارت آموزش وپرورش منفک و زیر نظر وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری شروع به کار کرد.

در راستای فعالیت آموزشکده ها ودانشکده های فنی وحرفه ای این مرکز نیز فعالیت خود را از سال 1356 باهدف تربیت تکنسین در رشته های فنی آغاز نموده وپس از انقلاب شکوهمند اسلامی باتجمیع انیستیتوهای تکنولوژی سابق در سطح شهر باعنوان "مجتمع آموزشی فنی وحرفه ای تبریز"فعالیت آموزشی خود را ادامه داد. واز سال 1386 رسالت خود رادرقالب تربیت تکنسین ماهردرچندرشته همانندمراکز علمی کشور زیر نظر مجتمع آموزش عالی پیامبراعظم (ص)فعالیت و ازابتدای سال  1390 برمبنای ماده23 برنامه پنجم توسعه از وزارت آموزش وپرورش منفک وبه عنوان " دانشگاه فنی وحرفه ای "از زیرمجموعه های وزارت علوم ،تحقیقات وفناوری  فعالیت خود را ادامه می دهد.
 

 



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.